Brev:
Rytme og mad i 9 mdr\'s alderen
18. november 2014
Alder:
9 mdr.
Rytme og mad i 9 mdr\'s alderen
Kære Helen
Tak for dit seneste svar - jeg tror, du misforstod dagsplanen lidt, for allerede i 8 mdr's alderen var Frederik nede på tre flasker om dagen (før eftermiddagslur, før puttetid om aftenen og sen aften). Den 4. flaske, jeg skrev om, var vand, som han blev/bliver tilbudt, hvis/når han vågner om natten. Bare så det er på plads :-)
Frederik er nu lidt over 9 mdr. Det går fortsat godt i vuggestuen, hvor han er dagligt i ca 4 1/2 time.
Når jeg læser i dine bøger vedr. mad og søvn, kan jeg se, at Frederiks rytme er lidt anderledes, end det, du beskriver... Jeg synes egentlig, at hans søvn i det store hele fungerer, selv om han i øjeblikket uden tvivl lider af en eller anden form for separationsangst, som gør hans søvn noget mere urolig end ellers. Og så sover han meget længe sen eftermiddag, hvor han oftest først vågner ved aftensmad-tid, og er så træt, at vi er nødt til at putte ham til natten allerede kl. 19:30. Det kan ikke lade sig gøre at presse godnatgrød ind mellem aftensmad og aftenflaske...
Jeg har flg. spørgsmål:
- Skal vi gøre noget for at ændre på eftermiddagsluren eller bare acceptere, at han er meget træt for tiden? Det er som om, at eftermiddagsluren glider over i aften/nattesøvn, og at det måske er årsagen til, at Frederik er så træt resten af hans vågne tid.
- Skal vi i gang med at fjerne endnu en flaske? Umiddelbart synes jeg, at det fungerer med det antal flasker, Frederik får nu; dog vågner han ikke helt så meget op sen aften, som han tidligere har gjort, så spørgsmålet er, om vi skal til at arbejde på at fjerne denne flaske? Og hvordan? Da vi fjernede mælken om natten/tidlig morgen, fungerede det med at give vand, som Frederik så stille og roligt mistede interessen for.
- Vi rejser til Thailand om tre uger, hvor Frederik er 10 mdr. Spørgsmålet er, om vi skal ændre på noget nu, eller vente til vi kommer hjem igen, hvor Frederik så er knap 11 mdr.
Aktuel rytme:
6/6:30: Frederik vågner, vil ofte gerne ligge for sig selv i sengen og "snakke".
7: Grovbolle i hånden, herefter havre- eller øllebrød med banan og/eller sveskemos
9:30: Formiddagsmad: Grovbolle og frugt i hånden, moset frugt med bondebrød
10: Formiddagslur: sover i gennemsnit en time i vuggestuen, ofteste længere i weekenderne
12: Frokost: Varm mad, brød og grønt i hånden
14/14:30: Flaske, drikker ca. 250 ml
14:30/15: Eftermiddagslur, sover ofte 2-2 1/2 time
17:30: Kartoffel eller grønt i hånden
18: Aftensmad, det samme som vi spiser
18:45: Bad
19:15: Tandbørstning, d-vitamin, flaske, drikker ca. 250 ml., puttes til natten, sover oftest ca. 19:30
22:30: Flaske, vågner selv eller får den i søvne, drikker 150-200 ml
Sover herefter igennem, kan dog have behov for trøst, stillingsskift eller vand en enkelt gang i løbet af natten.
Glæder mig til at høre dine tanker :-)
Bedste hilsner fra
Frederiks mor